пʼятницю, 27 березня 2020 р.

Методична стаття «Особливості дистанційної роботи керівника гуртка закладу позашкільної освіти під час карантинного періоду»

 


Запропонована стаття розроблена на допомогу керівникам гуртків закладів позашкільної освіти. Стаття сприятиме педагогам у пошуку і розробці власного інструментарію у структурі дистанційного навчання на час карантинного періоду. В публікації запропоновані різні дистанційні форми проведення занять у гуртку.

У час потужної інформатизації дуже багато напрямків діяльності переноситься в мережевий формат, інтернет-технології стали піковим переломним моментом людства. Не обійшов стороною цей процес і освітян. Період вимушеного карантину, протягом якого працюють педагоги та навчаються діти україни та світу, — період змін, нововведень, перезавантаження поглядів, ідей, теорій. Тому топовою темою, головно, стало дистанційне навчання.

Дистанційне навчання — це форма навчання з використанням комп`ютерних і телекомунікаційних технологій, які забезпечують інтерактивну взаємодію педагогів та учнів/вихованців на різних етапах навчання і самостійну роботу з матеріалами інформаційної мережі.

Безумовно, наразі більшість закладів освіти не готові і не мають досвіду роботи за дистанційною формою. Тому під час вимушеного карантину педагоги шукають нові способи роботи з дітьми. Оскільки позашкільна освіта перебуває у стадії потужного розвитку, саме керівники гуртків допомагають вихованцям проводити дозвілля творчо, продуктивно, змістовно та цікаво.

Важливі завдання для сучасного педагога — це медіаграмотність, навички роботи з технологіями, креативність та, безперечно, бажання працювати. Бо саме від бажання залежить продуктивність роботи з дітьми на відстані, баланс часу та розподіл завдань, впровадження нових ідей.

Звичайно, виконання домашніх завдань, які щоденно надходять в онлайн-режимі, вимагає самостійності, посидючості, відповідальності та витрат енергії, емоцій і часу. Тому керівники гуртків закладів позашкільної освіти мають за мету розвантажити дітей, зацікавити у новому форматі, дати можливість пофантазувати і попрацювати творчо, при цьому не виходячи за межі освітнього процесу, — дотримуючись всіх вимог, планів, графіків.

Для позашкілля дистанційне навчання є інновацією, бо це не лише абсолютні зміни у подачі інформації, що унеможливлює проводити групові заняття в колективах естетичного напряму, приміром, для гуртків хореографії чи то циркових студій, це і нововведення, які переносять усі попередні форми роботи педагога з дітьми в онлайн-режим. І тому від того як саме педагог вибудує схему діяльності з вихованцями (тотожно з планом та графіком роботи), залежить продуктивна робота колективу гуртка.

Не дивлячись на вимушений формат роботи, дистанційне навчання все ж має свої переваги:

актуальність (період карантину);

гнучкість (можливість викладення матеріалу з урахуванням здібностей дітей);

інтерактивність (активне спілкування педагога з дітьми у незвичному форматі посилює мотивацію до навчання, поліпшує засвоєнню матеріалу);

можливість одночасного використання великого обсягу навчального матеріалу будь-якою кількістю вихованців.

Створення єдиного освітнього середовища (особливо актуально для групової форми навчання — проведення колективних дискусій, чатів), відсутність психологічних бар`єрів.

Дистанційне навчання, що здійснюється за допомогою цифрових технологій, має наступні форми занять:

чат-заняття (здійснюються з використанням чат-технологій, проводяться синхронно, тобто всі учасники мають одночасний доступ до чату);

веб-заняття — дистанційне заняття, конференції, семінари, ділові ігри, практикуми, проведені за допомогою засобів телекомунікацій та інших можливостей Інтернету.

Дистанційне навчання у закладі позашкільної освіти включає сукупність наступних заходів:

засоби надання освітніх матеріалів для вихованців гуртка;

засоби контролю виконання завдань;

засоби інтерактивної співпраці керівника гуртка та вихованців;

можливість швидкого доповнення курсу новою інформацією.

Найдоступнішими та найлегшими засобами зв`язку з вихованцями гуртків та проведення онлайн-занять залишаються:

месенджери (чат, групу, спільноту можна організувати на платформі Facebook);

Телеграм (створення групи для переписки та обміну файлами, голосові повідомлення);

Інстаграм (бесіда для переписки (фото не зберігається, лише створення скріншотів), запис голосових повідомлень та включення педагога у прямий ефір (в режимі онлайн діти можуть задавати запитання);

Вайбер (чат для переписки та обміну файлами, можливе підключення понад 20 осіб, але без відеозв`язку);

Skype (можливість підключити в бесіду зі зв`язком хорошої якості до 30 осіб);

You-Tube-канали (можливість через посилання надавати доступ до відео-занять або поширювати вже змонтовані освітні ролики згідно обраної теми).

Наразі існує багато пропозицій для впровадження освітнього процесу, найпоширенішими платформами вважаються:

платформи (Kahoot, Quzizz, Idroo, Miro (допоможуть педагогам швидко підібрати чи розробити власні завдання для своїх вихованців на самостійне опрацювання);

використання платформ для онлайн-конференцій (zoom.us, hangouts.google.com);

система ClassTime (безкоштвний сервіс, де педагог може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань з можливістю надання доступу дітям),

віртуальний клас ClassDojo (працює на ноутбуках, ПК, планшетах, смартфонах). Педагог, зареєструвавшись на платформі, додає вихованців та створює публікації, прикріплюючи фотографії, скріншоти, посилання на веб-ресурси. Також перевагою платформи є можливість ставити запитання, коментувати.

Підтвердженням дистанційної роботи педагога-позашкільника в умовах навчання під час карантину є дописи, публікації, пости в соціальних мережах з результатами роботи дітей (малюнки, тести, власноруч виконані роботи з декоративно-прикладного мистецтва, відео, селфі тощо), а також публікації на освітніх платформах розробок занять, майстер-класів, сценаріїв, по можливості — відеозанять.

Не треба забувати і про можливості дистанційного навчання — професійного зростання педагогів-позашкільників — це, перш за все, реєстрація та поширення матеріалів з власного досвіду на популярних освітніх платформах — «Всеосвіта», «На урок», «Педрада», «Освіторія», участь в освітніх проектах, перегляд вебінарів, онлайн-семінарів, а також отримання сертифікатів.

Нині кожна сучасна освічена людина має володіти чималим багажем знань та вмінь, постійно оновлюючи та впроваджуючи нові ідеї. Тому дистанційне навчання — це можливість спробувати свої сили у новому амплуа, можливість «перезавантажити» власну систему поглядів на освітній процес та залишатись «конкурентноспроможним» педагогом.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Поради від Міністерства освіти і науки України

  Діти, батьки і педагоги формують єдиний фундамент для дорослішання майбутнього покоління. Психологічний комфорт, сприяє успішності учасник...